Stigende emballagepriser og ny emballageafgift presser et jysk gårdmejeri til at hæve priserne med 8-10 procent. Ejeren frygter at miste kunder, men ser ingen anden udvej.
Tobias Christensen driver Nørgaards Geder ved Videbæk, hvor han avler geder og producerer ost og yoghurt på eget gårdmejeri. Ifølge TV Midt Vest er han nu tvunget til at sætte sine priser op med 8-10 procent som følge af markant dyrere emballage og en ny emballageafgift.
De bøtter, han bruger til sine produkter, er steget 20-22 procent i pris. Det betyder blandt andet, at en gedeost i saltlage fremover vil koste 50 kroner mod tidligere 46 kroner.
– Jeg er sindssygt led ved at sætte priserne op. Jeg er meget træt af denne her situation, siger Tobias Christensen til TV Midt Vest og tilføjer, at konsekvensen af ikke at handle er klar:
– Hvis ikke vi laver prisstigninger, så behøver vi i hvert fald ikke at stå op til efteråret og gå ud at malke geder, fordi så skal banken nok hjælpe os af med det.
Klemt mellem stigende omkostninger og discountpriser
Tobias Christensen er ikke alene om problemet. Alexander Søndergaard, underdirektør i SMV – organisationen for små og mellemstore virksomheder – peger over for TV Midt Vest på, at mange mindre producenter befinder sig i samme situation.
– Udover stigende priser på emballage og den nye afgift, så er virksomhederne også pressede af, at man i discounthandlen sænker priserne. Der kan de her producenter godt blive fanget og klemt i midten og have meget svært ved at få det til at løbe rundt, siger Alexander Søndergaard.
Tobias Christensen understreger, at det ikke er hans ønske at gøre produkterne utilgængelige for almindelige forbrugere – men at prisstigningerne er en nødvendighed for virksomhedens overlevelse.
Af Maja Løvstrup
Kilde: TV Midt Vest
Foto: Mejerimedier
Et forum for folk med forskellig baggrund, men med fælles interesser inden for mejeriindustrien.