Kvalitet i forbrugerperspektiv

Torsdag, 2 marts, 2023
10:00 - 16:00
Hotel Legoland, Billund & online

!!!OBS - Ny dato - OBS!!!

Marked og kunder udvikler sig i rivende hast i disse år. Stigende inflation får eksempelvis forbrugerne til at ændre adfærd og fokusere på private labels samt små pakkestørrelser fremfor grønne løsninger. Dette og mange flere forbrugertrends kan du nu blive opdateret på. Ann Brandt (Føtex) vil fortælle om, hvordan detailhandlen monitorer ændringer i forbrugeradfærd og ser forskel på hvad forbrugerne siger de ønsker, og hvad der rent faktisk bliver købt. Parallelt hermed vil Anette Badsbjerg, Hørkram Foodservice fortælle om, hvordan private og offentlige storkøkkener ser på kvaliteten af mejeriprodukter og ændringer i deres indkøbsadfærd.

Dyrevelfærd og højkvalitets produkter kan stadig afsættes til nichemarkeder, f.eks. gourmetrestauranter – Marie Østergård (Søtoftes Gårdmejeri) og Poul Larsen (KHI-ost) vil tale om deres erfaringer på markedet og vigtigheden af at kende sine kunder godt.

Der vil være også fokus på nogle af de kendte mærker som skal hjælpe forbrugerne til at foretage sunde samt bæredygtige valg, f.eks. Nøglehulsmærket og det nye højaktuelle statsautoriserede klimamærke som Fødevarestyrelsen udvikler i år, i et stort samarbejde med hele fødevarebranchen.

Endeligt vil relationen til forbrugeren blive behandlet, fx hvordan der kan kommunikeres. Simone Marker, Social Media Specialist i Arla, vil fortælle om Den Digitale Samtale i Arlas Facebookkampagne, herunder dilemmaet mellem ”convenience” og bæredygtigt emballage, skeer og sugerør. 

Priser:

DMS-medlem: DKK 2,195 + moms
Ikke medlemmer: DKK 2,695 + moms
Online deltagelse gruppe op til 5 personer: DKK 4,995 + moms
(de 5 personer skal være fra samme site, men modtager individuelle links)

Tilmelding til seminaret kan foregå her
Hent programmet her 

Hvilke kvalitetsparametre fokuserer Føtex kunder på

Prisstigninger & inflation har resulteret i ændret forbrugeradfærd og Ann Brandt vil fortælle, hvordan Føtex spotter tendenser og ønsker fra kunderne fx hvad kunderne siger, de ønsker og har planer om og hvad de så reelt putter i kurven, altså hvad der betyder noget for kunderne, når de vælger produkter og indkøbssted. Dette underbygges med resultater af kundeanalyser.

Ann Brandt vil desuden komme ind på ændringer i kundernes ønsker og præferencer, set i et kvalitetsperspektiv, fx klimavenlige produkter, dyrevelfærd og økologi. Hun vil også komme ind på forventningerne til fremtiden mht forbrug, indkøbsadfærd og produktpræferencer samt hvordan Føtex kan tilpasse sig til de nye forbrugsmønstre.

Ann Brandt, Senior Brand Manager, Føtex

Rimer mere klimavenlig på mere brugervenlig?

Pap-sugerør, skeer af træ og emballage med mindre plastik kan gøre brugeroplevelsen mere bøvlet.

Derfor skabte Arlas team for forbrugerdialog i foråret en Facebook-kampagne, der med udgangspunkt i forbrugernes egne ord og oplevelser sparkede gang i debatten om bæredygtig emballage. Tusindvis af reaktioner, kommentarer og delinger senere blev både Arla og forbrugere klogere på holdninger og facts om emballage.

Simone Marker (Social Media Specialist i Arla DK) fortæller om tankerne bag kampagnen – de resultater, den gav – og de indsigter, der kommer ud af den digitale samtale med forbrugerne.

Simone Marker - Social Media Specialist i Arla DK

Samarbejde mellem ostegrossist og gårdmejeri sikrer adgang til attraktivt nichemarked

HKI Ost er en af Danmarks mest anerkendte leverandører af højkvalitetsoste. Derudover, er de specialister i modning og forædling af oste og har egne modningsfaciliteter. De har gennem mange år opbygget stor viden om specialostemarkedet og har tætte bånd til både de kunder de leverer til og de mejerier de arbejder med. 

Poul Larsen (direktør, HKI Ost) vil give et indblik i hvordan man kan holde sig ajour med markedet for specialprodukter.

 

Marie Linea Østergård, Indehaver Søtofte Gårdmejeri og Poul Larsen, HKI-ost

Forbrugertrends frem mod 2030

Hvilke samfunds- og globale trends påvirker forbrugerne og deres vaner de næste frem mod 2030? Der er mange nye ting på vej og mange ny trends, der vil komme til at påvirke forbrugere i ind- og udland. Nina Preus fra Landbrug & Fødevarer har aflæst mønstre og tal, analyseret forbrugeradfærd og kigget i krystalkuglen for at se nærmere på globale forbrugeres fokus og prioriteringer de næste 5-7 år.

Nina Preus, Forbrugersociolog, Analyse og Statistik, Landbrug og Fødevarer

Tomorrow’s foods: How do you influence consumers’ acceptance?

The upsurge of alternative protein sources and technological innovations in cellular agriculture all look to provide more sustainable nutrition and continue to disrupt food and agriculture. However, as food is transforming to keep up with these idiosyncratic times, is there a limit to how much consumers will accept? Moreover, how these novel foods should benefit consumers to win acceptance?

Marija Banovic, Associate Professor, MAPP Centre, Department of Management, Aarhus University

Nøglehulsmærket – hvad er det for en størrelse?

Nøglehullet er et nordisk ernæringsmærke som skal gøre det nemmere for forbrugerne at vælge fødevarer med mindre salt, fedt og sukker og flere fibre. Mærket er blandt de bedste kendte fødevaremærker blandt danskerne. Men hvor godt kender mejerisektoren mærket? 

I oplægget får du en indføring i hvad mærkning kan og ikke kan, refleksioner om fordelene ved at bruge mærket og indflyvning til hvilke kriterier der er for mærket. Du får også tal på forbrugernes kendskab til mærket – ift. til andre mærker 

Anne Pøhl Enevoldsen, Enhedschef, Bæredygtig Mad & Sundhed, Fødevarestyrelsen

Kvalitetskrav til mejerivarer hos den offentlige og private forbruger på foodservice markedet

Både den private bruger og den offentlige bruger på foodservice markedet stiller krav til kvaliteten af mejerivarer, og ønsket om en mere bæredygtig madproduktion flytter fokus. Annette Badsberg vil fortælle om de forskellige krav som den professionelle bruger stiller.

Annette vil desuden belyse udviklingen i købsadfærden indenfor foodservice sektoren, og komme ind på ændringer i kundernes købsadfærd set i et kvalitetsperspektiv, f.eks. økologi, dyrevelfærd og klimavenlige produkter.

Annette Badsberg, udbudsansvarlig, Hørkram Foodservice